onsdag 20 juli 2011

Att äta regelbundet

* Ät tre planerade huvudmål och två eller tre planerade mellanmål dagligen.

Typexempel:
09:00 Frukost
12:00 Lunch
15:00 Mellanmål
18:00 Middag
21:00 Kvällsfika
  • Tidpunkten när jag ska äta ska styras av min planering och inte av hunger eller sug.
  • Låt det inte gå längre än 3-4 timmar mellan varje måltid.
  • Hoppa inte över någon måltid.
  • Göra mitt bästa för att inte äta mellan de planerade målen.
  • Om jag skulle råka äta mellan de planerade målen är det viktigt att jag återgår till det jag planerat så snart som möjligt.
  • Bestämma varje morgon när jag ska äta och skriv in tiderna i min matdagbok.
  • I början är det viktigast när jag äter inte vad jag äter.
  • Jag får absolut inte försöka kompensera för vad jag ätit genom att kräkas, ta laxermedel eller vätskedrivande medel.
  • Jag ska göra mitt bästa för att hålla fast vid min planering och gå igenom mina framsteg i slutet av varje dag.

Några tips som kan underlätta
  • Begränsa mitt ätande till speciella platser i hemmet.
  • Var koncenterad (medvetet närvarande) när jag äter.
  • Ha bara den portion tillgänglig som jag bestämt.
  • Tugga noga.
  • Tvinga mig att lägga ner besticken mellan tuggorna.
  • Ta en paus under måltiden.
  • Kasta bort matresterna, så att jag inte tar för mig av det när jag dukar av.
  • Stå på mig när andra försöker övertala mig att äta mer än jag bestämt.
  • Planera hur mycket jag ska äta när jag äter ute.
  • Begränsa mitt förråd av ”farlig” mat, framförallt i början.
  • Ha tillräckliga mängder av säker mat hemma.
  • Planera mina inköp.
  • Begränsa mängden pengar jag har med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar