onsdag 3 augusti 2011

Vad har ändrat och vad har inte ändrats?

Jag vet att många av saker som jag förknippar med min ätstörning har jag 'lyckats' ta bort ur mitt liv. Eller de är i alla fall vilande. Som att inte väga allt jag äter, inte räkna kcal ALLTID eller träna maniskt som jag gör/har gjort i perioder.

Jag försöker att inte väga mig varje dag och det går sådär måste jag väl erkänna. Det är knepigt att låta bli men det 'går' oftast. Det är inte jättesvårt att låta bli. Världen går inte under.

MEN, jag och en vän hade en gemensam blogg ett tag som jag blev påmind om idag och där haft vi lite riktlinjer;
  • Äta hälsosam mat
  • Träna för att må bra
  • Äta regelbundet
  • Kunna unna sig något extra utan att må dåligt över det
  • Inte räkna kalorier
  • Inte väga maten
  • Inte väga sig varje dag

Ok, så vilka av dem följer jag.  Som redan nämnt följer jag att inte räkna kalorier, inte väga maten, nästan inte väga mig varje dag. Men det där med att äta hälsosamt, träna/röra på mig för att må bra och att äta regelbundet, det existerar inte i min värld.

Jag tror att ordet jag letar efter är rutiner.

1 kommentar:

  1. Mat och träning är någonting som för många känns som en enkel och självklar sak, men jag har alltid haft ett kompliceras förhållande till mat, och när det utvecklades till en ätstörning blev det ett rent maniskt beteende att väga mat, räkna kalorier, svälta sig och så vidare... träningen blev en tröst om jag råkat äta ett par kalorier för mycket. Idag har jag fortfarande många tankar JÄMT, men jag försöker att inte lyssna på dem och äter nästan vad jag vill små portioner. Sakta börjar jag introducera sånt som jag inte kunnat äta på massor av år... igår köpte jag vit pasta för första gången på jättelänge... läskigt och jag har ångest över att äta den... men det SKA gå! :) Hur som helst så tycker jag du är stark som kommit så långt, och det gäller bara att hoppas och inte låta sig frestas av tankarna som ofta dyker upp. Att leva sunt, men veta vart gränsen går :)

    kramar!

    SvaraRadera