fredag 3 augusti 2012

Gårdagens #skolchatt

Gårdagens #skolchatt handlade om skolstarten och hur vi upplever och förbereder inför den.

Jag kan uppleva att återvända till heltidsstudier efter ca 1½ år iväg på andra äventyr kommer både bli intressant men också en smula ångestfyllt, kommer jag klara av det? Denna eviga frågeställning.

Sitter även och funderar på hur många elever där ute i landet, i världen som börjar skolan och som sitter där med ångestklump i magen pga rädsla för att bli mobbade, att inte lyckas lära sig det man är menat att lära sig eller för den delen inte bli utmanad nog, och därför, tappar något av sin lust att lära.

Jag vet att skolan bland annat är till för att man ska lära sig fungera i grupp, lära sig samarbeta etc osv. Men jag vet inte om att tvingas in i hurtfriska lekar och lära-känna-varandra dylika, alltid, är rätt väg att gå alla gånger.

Min dröm inför kommande skolår, detta och alla andra, är att de med ansvar för utbildningen av 'morgondagens generationer' skall våga vara lyhörda och våga se vad som pågår inom skolvärldens väggar. Att de ska våga pröva nya saker, förändra och förbättra det som inte fungerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar