tisdag 20 november 2012

Dag 9 - 10 favoritböcker

...bara tio böcker? Oj...

  1. Serien om Grottbjörnens folk - Jepp, jag vet, det är 'tantsnusk'. Men det bryr jag mig inte om det minsta. Jag har läst böckerna om och om igen i ca 20 år nu.
  2. Utvandrarna-serien - Jag uppskattar böcker med historiskt tema och denna serie är en av alla de jag återkommer till.
  3. -allt- av Neil Gaiman - Nej, jag har inte läst alla. Men jag jobbar på det. Favoriten tror jag är Neverwhere, även om jag uppskattar de andra jag läst med, vilket är ett par stycken vid det här laget.
  4. Böckerna om Harry Potter - Detta var faktiskt de första böcker jag läste på engelska före jag läste dem på svenska. Jag tror att jag redan nämnt det lite när jag talade om mina 10 favoritfilmer, men även böckerna känns som att komma hem. Underbar känsla när det kommer till litteratur & film tycker jag.
  5. Torka aldrig tårar utan handskar - Gripande historia om något som var, och fortfarande till viss del är misstänker jag, verklighet för många människor. Tycker om Gardells böcker överlag också. 
  6. Böckerna om Kulla-Gulla och böckerna om Lilla huset på prärien - Så var vi där igen, det där med böcker med historiskt tema. Jag är mycket medveten om att det är 'ungdomsböcker', men vem bryr sig?
  7. Hon går genom tavlan, ut ur bilden - Johanna Nilsson skriver böcker om en annan genre som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tenderar benämna som 'deppromaner'. 
  8. Ungefär, typ, alla böcker av David Eddings. Nu var det ett tag sedan jag läste dem. Börjar bli dags igen känner jag. 
  9. Det mesta som Inger Edelfedt skrivit. Ja, hittar jag författare jag gillar tenderar jag läsa ALLT jag kommer över. 
  10. Böckerna om Narnia av C.S Lewis.


Wow, jag nämnde inte ens Stephen King överhuvudtaget? Det var jättesvårt med bara '10' böcker ju! Serier... Författare...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar