söndag 19 juni 2011

Äta LCHF när man ska bli fri från ett ätstört beteende?

+


  • Jag räknar inte kcal
  • Jag väger inte maten akut noga
  • Jag äter inte saker som kroppen ‘ändå inte behöver’ t ex; chips, godis etc
  • Jag gör/lagar mer mat själv. Ej så mycket hel-/halvfabrikat
  • Jag svälter mig inte
  • Mår bättre fysiskt
  • Jag hetsar mindre el. ‘LCHF-vänligt’
  • Kan äta många goda saker

-


  • Dyrt (inte dyrare än hetsmat)
  • Vissa matvaror är inte ”godkända att äta.”
  • Är detta bara en ursäkt att hålla fast vid det ätstörda beteendet i ‘någon form’?

Nu kan det ju tyckas som om fördelarna med detta överväger. Men just de två sista punkterna på minussidan väger väldigt tungt. För någonstans inom mig VET jag att det inte är rätt väg att gå och enligt Bulimi Bibeln av Sofia Jensfelt får jag bekräftat att mina tvivel stämmer. Jag skulle bara göra mig själv en björntjänst och fördröja mitt tillfrisknande om jag lurade mig själv genom att äta enligt LCHF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar